ژانر کمیک استریپ یا داستان‌ مصور
امتیاز بدین:
3/91304347826087
۱۶ شهریور ۱۳۹۹
ژانر کمیک استریپ یا داستان‌ مصور
قبلا هم درباره‌ی ژانرهای داستانی با هم صحبت کرده بودیم (امیدواریم که سخنان دُر و گوهر ما رو تو انباریِ حافظه‌تون نذاشته باشید و یادتون باشه.). اگه یادتون رفته این یادداشت‌هایی رو که قبلا براتون نوشتیم، بخونید: ژانر ترسناک کتاب، ژانر فانتزی؛ ژانر پرطرفدار ادبیات و سینما، ژانر رئال؛ همه‌ی داستان‌ها واقعیت دارند. 
«ژانر» به «سبک» یا «گونه‌ای» گفته می‌شه که بر اساس‌شون آثار هنری رو دسته‌بندی می‌کنند. سوالی که ممکنه پیش بیاد اینه که چه ضرورتی داره ژانرهای داستانی رو بشناسیم؟ (سوال قشنگیه. صد امتیاز مثبت برای شما.) شناخت از ژانرها بهمون کمک می‌کنه تا انتخاب‌هامون تو دایره‌ی علایق و سلیقه‌ی شخصی‌مون باشه و از مطالعه‌، بیشتر از قبل لذت ببریم. 
تو این یادداشت تصمیم داریم درباره‌ی یکی از پرطرفدارترین، خفن‌ترین و باحال‌ترین ژانرهای داستانی یعنی کمیک استریپ یا داستان مصور حرف بزنیم. بریم ببینیم کمیک استریپ چی چی هست.

کمیک استریپ چیه؟

کمیک استریپ یا داستان مصور همون‌طور که از معادل فارسی‌ش مشخصه، داستان یا لطیفه‌ایه که در قالب تصویر روایت می‌شه. (ها؟) تصویرسازی‌های این ژانر، افقی کنار هم قرار می‌گیرند و یه داستان رو روایت می‌کنند. دیالوگ‌ها هم تو کادرهای حباب‌‌شکل، بالای سر شخصیت‌ها قرار می‌گیرند. (خیلی باحاله. فکر کن تو واقعیت هم حرف می‌زدیم، بالا سرمون یه حباب تشکیل می‌شد و کلمه‌ها اون تو تایپ می‌شدند.)

شاید خیلی‌هاتون یادتون نیاد، اما یه زمانی کمیک‌استریپ‌های خنده‌دار و طنزآمیز تو بخش سرگرمی روزنامه‌ها و مجله‌ها چاپ می‌شدند؛ و بخش مورد علاقه‌ی خیلی از خواننده‌ها بودند. اما این روزها، کمیک‌استریپ‌ها هم مثل هرچیز دیگه‌ پاشون به اینترنت باز شده و تو شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده می‌شن. دیگه حتی روزنامه‌ها هم به صورت آنلاین منتشر می‌شن (این‌جوری تو مصرف کاغذ هم خیلی صرفه‌جویی می‌شه.).

کمیک‌ استریپ‌ها درباره‌ی چی‌اند؟

بعضی از کمیک‌استریپ‌ها موضوع‌ها و مسائل جدی دارند. مثل کمیک‌استریپ‌هایی که تو روزنامه‌ها یا مجله‌ها منتشر می‌شن. بعضی وقت‌ها هم نویسنده و هنرمند‌ها (تصویرگرها، کاریکاتوریست‌ها و ...) با هم دیگه کتاب‌های کمیک‌استریپ منتشر می‌کنند. این‌جور وقت‌ها یه اثر کمیک‌استریپ ممکنه موضوعات متنوعی داشته باشه. بعضی وقت‌ها هم هنرمندها، رمان‌های کلاسیک رو به کمیک‌استریپ تبدیل می‌کنند. یه وقت‌هایی هم نویسنده‌ها یا تصویرسازها، داستان‌شون رو با تصاویر و کلمه‌های محدودی روایت می‌کنند. این‌جوری‌هاست که داستان‌های مصور یا همون کمیک‌استریپ‌ها خلق می‌شن.

کمیک‌استریپ از کجا پیداش شد؟

علاقه به کمیک‌استریپ و داستان‌های مصور از خیلی سال‌ پیش به وجود اومده. (از چقدر سال پیش دقیقا؟) تو سال ۱۸۶۵ (حساب کنید ببینید یعنی چند سال پیش.) ویلهلم بوش، تصویرساز و شاعر آلمانی با خودش گفت: «چی‌ کار کنم؟ چی کار نکنم؟» نشست و با ماکس و مورتیز اولین کمیک استریپ دنیا رو خلق کرد. داستانی که بوش‌خان نوشت، اساس خیلی از کمیک‌استریپ‌ها شد. اولین کمیک استریپ هم آخرهای دهه‌ی ۱۸۹۰ چاپ شد. (خب که چی بشه؟) در واقع بیشتر از ۱۲۵ ساله که کمیک‌استریپ خلق شده و تو روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌ها طرفدارها و مخاطب‌های زیادی داره...

کتاب‌های کمیک استریپ انتشارات پرتقال

نشر پرتقال همیشه تلاش کرده تو زمینه‌ها و ژانرهای متفاوتی کتاب منتشر کنه. این‌جوری می‌تونه به علاقه‌ی همه‌ی پرتقالی‌های کتاب‌خون جواب بده. به خاطر همین تو ژانر کمیک استریپ هم چندتا کتاب منتشر کرده.
دو تا از کتاب‌هایی که تو ژانر کمیک استریپ منتشر کرده کتاب «مکس و نیمچه شوالیه‌ها» و «تیزگوش‌»ئه. 
کتاب «مکس و نیمچه شوالیه‌ها» نوشته لینکلن پیرسه که با ترجمه‌ی نیلوفر امن‌زاده منتشر شده. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۰ سال مناسبه. حالا داستانش درباره‌ی چیه؟ درباره‌ی پسری به اسم مکسه که می‌خواد شوالیه بشه. اما حیف که این آرزوش هم مثل دوست‌شدن با یه اژدها غیرممکنه. (جدی؟ دوستی با اژدها غیرممکنه؟ به هر حال ما که این‌طوری فکر نمی‌کنیم. شما رو نمی‌دونیم.) اما وقتی پادشاه گستیل، عموی مکس رو گروگان می‌گیره، مکس باید یه کاری بکنه. این‌جوری‌هاست که مکس با چند تا از رفیق‌های فابریک‌ش متحد می‌شن و ماجراهای هیجان‌انگیزی رو شروع می‌کنند. اول نجات عمو بادریک. بعد هم برگردوندن سرزمین بایجوویا به دوران باشکوهش. 

کتاب «تیزگوش» رو سی‌سی بل نوشته. این کتاب رو هم نیلوفر امن‌زاده ترجمه کرده و برای گروه سنی بالای ۱۲ سال مناسبه. این کتاب یه جورایی ماجراهای کودکی خود نویسنده‌ست. نویسنده و تصویرگر کتاب که خودش هم تو چهارسالگی با مشکل شنوایی روبه‌رو شده و مجبور بوده از سمعک استفاده کنه، ماجراهای جالبی تعریف می‌کنه؛ از قدرتی که یه سمعک می‌تونه به یه نفر بده. این کتاب درباره‌ی «سی‌سی»ئه که به خاطر مشکل شنوایی مجبوره از سمعک استفاده کنه. اما سمعک باعث می‌شه سی‌سی جرئت نکنه خیلی به دور و بری‌هاش نزدیک بشه. با همه‌ی این‌ها سی‌سی یه قدرت جادویی داره. دیگه بیشتر از این درباره‌ی سی‌سی و کتاب «تیزگوش» بنوسیم مزه‌ی داستان می‌ره.

خب، برامون بنویسید. شما به ژانر کمیک استریپ علاقه دارید؟ چه کتاب‌هایی رو تو این ژانر می‌شناسید؟ 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • Hana
    اگه کتاب بیگ نیت هم کمیک استریپ حساب میشه، بهترین کتاب کمیکیه که خوندم. خیلی ژانر خوبیه، ولی من ژانر فانتزی و رئال رو یکم بیشتر دوست دارم.
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • زهرا
    ببخشید میشه مانگا های ژاپنی رو هم چاپ کنید؟
    🙏🙏🙏
    مثل مانگای وان پیس
    یا ناروتو یا دراگون بال
    یا مدرسه قهرمانانه من
    خیلی قشنگن ولی متاسفانه تو ایران چاپ نمیشن😔😔😔😔😔
    پاسخ پرتقال: مرسی از پیشنهاد های خوبی که دادی زهرا جان
  • book worm
    کمیک ۴ جلدی آبشار جاذبه رو هم کاش چاپ می‌کردین :(
    پاسخ پرتقال: اگر امکانش باشه حتما 
  • 🍎ALMA.BE🍎
    سلام پرتقال جونم⁦❤️⁩
    من به خوندن کتاب های کمیک خیلی علاقه دارم ولی متاسفانه نمیدونستم که کدوم انتشارات از این نوع کتاب ترجمه و منتشر میکنه به همین دلیل هم حالا که میدونم شما از این نوع کتابا چاپ میکنید حتما چند تا کتاب کمیک هم میخرم 🌺
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • دانیال مهرابی
    کاش میشد کمیک های مارول رو هم چاپ کرد ولی حیف که خیلی قدیمین و نمیشه درست پیداشون کرد.
    پاسخ پرتقال: مرسی از پیشنهادت دانیال
  • ...
    لطفا مجموعه بلیک و مورتیمیر رو هم چاپ کنید. تو ایران اصلا موجود نیست و جزو مشهورترین و محبوب ترین کمیک استریپ های جهان مثل‌ تن تن هست.
    پاسخ پرتقال: عزیزم اگر امکانش باشه حتما ممنون برای پیشنهاد خوبی که دادی
  • پرپر
    پرتقال نوشته هات خیلی باحالن فقط لطفا برای پرتقالی هایی کخ نویسندگی دوست دارن پست بیشتر بزار

    پاسخ پرتقال: چشم عزیزم 🍊🧡
  • 🔱
    راستی پرتقال عزیز و خوشگل اگه میشه و میتونی پست های بیشتری در مورد راهنمای نویسندگی و توصیه های نویسندگان و کلا هرچی در این مورده توی سایت بذار با تشکر
    پاسخ پرتقال: سلاااام باشه عزیزم

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید