چطوری بچه‌ها رو به کتاب‌خوندن علاقه‌مند کنیم؟
امتیاز بدین:
4/27272727272727
۱۰ شهریور ۱۳۹۹
چطوری بچه‌ها رو به کتاب‌خوندن علاقه‌مند کنیم؟
مری الن، یکی از نویسنده‌های آمریکایی می‌گه: «هیچ جانشینی برای کتاب تو زندگی یه کودک وجود نداره.» جمله‌ای تامل‌برانگیز که بهمون انگیزه می‌ده تا هرطور شده کودک‌مون رو به کتاب علاقه‌مند کنیم. اما سوال اصلی اینه که چطوری بچه‌ها رو به کتاب‌خوندن علاقه‌مند کنیم؟ تو این یادداشت تصمیم داریم راهکارهای ساده اما موثر رو باهاتون به اشتراک بذاریم.
کارشناس‌های آموزشی می‌گن بچه‌هایی که قبل از مدرسه‌رفتن با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند، تو دوران تحصیل‌شون موفق‌ترند و وقتی بزرگ بشن کتاب رو از خودشون جدا نمی‌کنند. 
می‌دونیم از بین صدها کتابی که منتشر شده و تو بازار کتاب وجود داره، انتخاب کتاب‌های مناسب برای بچه‌ها اصلا کار آسونی نیست. تو مقاله‌های قبلی پرتقال درباره‌ی موضوع‌های مختلفی حرف زدیم که خوندن‌شون ذهن‌ رو شفاف می‌کنه و بهمون خط فکری می‌ده. تو یادداشت  فواید کتاب خوندن درباره‌ی تاثیرات کتاب‌خوندن صحبت کردیم. تو یادداشت بهترین کتاب های کودک و نوجوان ۲۰۱۹ کتاب‌هایی رو معرفی کردیم که تو سال ۲۰۱۹ به انتخاب نشریه‌ی نیویورک تایمز به عنوان بهترین کتاب های سال معرفی شدند. تو یادداشت چطوری یه کتاب رو سه سوته بخونیم؟ هم درباره‌ی روش‌های افزایش تمرکز و بالارفتن سرعت مطالعه حرف زدیم. بد نیست نگاهی به این یادداشت‌ها بندازید. خب حالا بریم سراغ موضوع اصلی یعنی علاقه‌مند‌کردن بچه‌ها به کتاب‌خوندن.

چطوری بچه‌های زیر دو سال رو به کتاب‌خوندن علاقه‌مند کنیم؟

قبل از این که درباره‌ی شیوه‌های علاقه‌مند‌کردن بچه‌های زیر دو سال به کتاب‌خوندن حرف بزنیم؛ بهتره چندتا نکته رو درباره‌شون بدونیم. بچه‌های زیر دو سال به تصویرها بیشتر از کلمه‌ها علاقه دارند. دوست دارند با کتاب به عنوان یه وسیله‌ی بازی خودشون رو سرگرم کنند تا این که منتظر قصه‌شنیدن باشند. تصویرهای رنگی توجه‌شون رو جلب می‌کنند؛ و مهم‌تر از همه این که در مورد کتاب‌خوندن هم مثل هررفتار دیگه‌ای از پدر و مادرشون تقلید می‌کنند.

کتاب‌هایی با تصویرهای بزرگ

برای بچه‌های زیر دو سال مناسب‌ترند
از اون‌جا که بچه‌های زیر دو سال به تصویرها بیشتر از کلمه‌ها علاقه‌ دارند، از کتاب‌هایی که تصویرهای بزرگ دارند بیشتر خوش‌شون می‌آد. کتاب‌های پر از رنگ که کلمه‌های کمی دارند. کتاب‌های زیادی هستند که انتشارات پرتقال منتشرشون کرده و این ویژگی‌ها رو دارند ما خوندن این کتاب‌ها رو پیشنهاد می‌کنیم:
مجموعه داستان‌های فیلی و فیگی، مو ویلمس، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی

کتاب‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای

برای بچه‌های زیر دو سال مناسبت‌ترند

 کتاب‌های کاغذی برای بچه‌های زیر دو سال انتخاب خوبی نیستند. چندتا دلیل ساده هم داره. بچه‌ها تو این سن با جسمی مثل کتاب و ورق‌زدن آشنا نیستند. بچه‌های این گروه سنی به کتاب هم مثل یه وسیله‌ی بازی نگاه می‌کنند. پس اگه کتاب‌ها جنس پلاستیکی یا پارچه‌ای داشته باشند، بچه‌ها ارتباط بهتری با کتاب برقرار کنند. از اون گذشته، احتمال بریدن دست‌هاشون با کاغذ رو هم به صفر می‌رسونند.

خودمون هم کتاب بخونیم

 
نمی‌شه از بچه‌ها انتظار داشته باشیم که عاشق کتاب و کتاب‌‌خوندن باشن اما خودمون با کتاب بیگانه باشیم. بچه‌ها رفتارهای ما رو تقلید می‌کنند و الگو قرار می‌دن. پس اگه می‌خواهیم بچه‌های کتاب‌خونی داشته باشیم، باید خودمون هم کتاب بخونیم.
 

زورکی کتاب نخونیم

 
یکی از نکته‌های مهمی که ممکنه فراموش کنیم، اینه که برای بچه‌ها زورکی کتاب نخونیم. فرقی نداره صبح، ظهر یا شب باشه. اما مهمه که وقتی برای بچه‌ها کتاب بخونیم که حوصله‌ی شنیدن داشته باشند. 

چطوری بچه‌های ۲ تا ۴ ساله رو به کتاب‌خوندن علاقه‌مند کنیم؟

بچه‌های دو تا چهار ساله می‌تونند با کتاب‌ها و کلمه‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنند؛ اما همچنان نمی‌دونند که قصه‌ها و کلمه‌ها تو کتاب‌ها هستند. این گروه سنی هم مثل بچه‌های زیر دو سال با تصویرسازی ارتباط برقرار می‌کنند اما هنوز متوجه نمی‌شن که این تصویرسازی‌ها و شکل‌ها ماجرای کتاب رو روایت می‌کنند.

قصه‌های موزون

برای بچه‌های دو تا چهار سال مناسب‌ترند
 
داستان‌ها و قصه‌های موزون برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارند. از کتاب‌های منتشر شده تو نشر پرتقال که این ویژگی رو دارن می‌تونیم به این کتاب‌ها اشاره کنیم:

با اشتیاق کتاب بخونیم

موقع کتاب‌خوندن برای بچه‌ها سعی کنیم شور و اشتیاق داشته باشیم. مثلا ازشون بخواهیم جمله‌ها رو تکرار کنند. احساساتِ شخصیت‌های داستان رو تو لحن‌ و آهنگ خوندن‌مون ایجاد کنیم. این‌جوری بچه‌ها رو تو کتاب‌خوندن شریک می‌کنیم. 

لذت تکرار‌کردن

بچه‌ها عاشق تکرارند. از هر انیمیشن، بازی، رفتار یا هر چیز دیگه‌ای که لذت ببرند، بارها و بارها تکرارشون می‌کنند. از طرفی وقتی جذب یه داستان می‌شن دوست دارند اون رو بارها و بارها بشنوند. این‌جور وقت‌ها باید حوصله به خرج بدیم و هر چند باری که می‌خوان کتاب رو براشون بخونیم.

چه کتاب‌هایی برای گروه سنی ۲ تا ۴ مناسب‌اند؟

انتشارات پرتقال کتاب‌های تصویری زیادی برای گروه سنی ۲ تا ۴ سال منتشر کرده.

از بین آثار منتشرشده برای این گروه سنی، خوندن کتاب‌های زیر رو پیشنهاد می‌کنیم:

گرگوشک، ایمی دایکمن، ترجمه‌ی شبنم حیدری‌پور

اسکیپی‌جون، جودی شاکنر، ترجمه‌ی فرمهر منجزی

دریا قرمز نیست، مایکل هال، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی

انتظار عروسکی، کوین هنکس، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی

انتشارات پرتقال برای همه‌ی گروه‌های سنی کتاب منتشر کرده؛ و در تلاشه سلیقه‌ها و نیازهای متفاوتی رو پوشش بده. کتاب‌هایی که برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر کرده موضوعات متنوعی رو در برمی‌گیره. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این کتاب‌ها می‌تونید از دسته‌بندی گروه سنی سایت انتشارات پرتقال استفاده کنید. علاوه بر این قبل از خرید اینترنتی به پروفایل کتاب‌ها سر بزنید، نسخه‌ی الکترونیکی کتاب مورد نظرتون رو ذخیره و بخشی از کتاب رو مطالعه کنید.

از تجربه‌های کتاب‌خونی گروه سنی کودک برامون بنویسید. 

 

 
 
 
 

 

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • مرینت
    من از همون بچگی دیوونه ی کتاب بودم و مامان و بابام برام می خوندن ولی الان اونا به کتاب های من هم علاقه مند شدن و شب ها براشون کتاب می خونم و لذت می برن❤❤❤❤
    پاسخ پرتقال: 🧡🍊🧡🍊
  • کرم کتاب
    سلام فقط خواستم بگم که من یه کرم کتاب هستم وپ
    بیشتر کتابام مال انتشارات شماست
    خیلی شیرینن مثل پرتقال

    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • سحر
    "کارشناس‌های آموزشی می‌گن بچه‌هایی که قبل از مدرسه‌رفتن با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند، تو دوران تحصیل‌شون موفق‌ترند و وقتی بزرگ بشن کتاب رو از خودشون جدا نمی‌کنند."
    دقیقاً مثل من 😍
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • دانیال مهرابی
    منم از بچگی خیلی کتاب میخوندم مادرم🌹برام کتاب های رستم و سهراب و شاهنامه میخوند ولی بازم ممنون از مطلب خوبتون
    پاسخ پرتقال: چقدر عااااالی 😊❤️🍊😊❤️🍊
  • رزا
    من از اول اصلا کتاب دوست نداشتم ولی بعد از اینکه کتاب طلسم آرزو مجموعه قصه های همیشگی رو خوندم عشق کتاب شدم‌ ممنونم💜💛💚💙
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡🍊🧡
  • کیانا
    سلام! پرتقال من از کلاس اول عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم چند وقت پیش برای داداشم که امسال میره کلاس دوم کتاب(یک روز سگ و گربه ای) رو خریدم که اشتیاقش برای کتاب خوندن بیش تر بشه چون تو این اوضاع کرونا نتونست خوب الفبا رو یاد بگیره. حوصله ی کتاب خوندن اصلا نداره. هر روز میبینه که من سرم تو کتابه ولی اصلا اهمیت نمیده. تا وقتی که خوندن بلد نبود مامانم هر شب براش میخوند ولی الان مثل آهن ربا دفع میکنه کتابو😟😬😤🤦🏻‍♀️

    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡
  • زهرا
    راستش من یکی خودم از بچگی دیوانه کتاب بودم ولی خواهر و برادر کوچیک ترم اصلا از کتاب خوششون نمیاد بعضی از روش هاتونم امتحان کردم خودم قبلا ولی جواب نداد
    یکی که نمیخواد کتابخون بشه رو نمیشه کتاب خون کرد:))))))
    پ.ن:کتاب به این خوبی دلشونم بخواد
    پاسخ پرتقال: ولی زهرا تو باز تلاشتو بکن که کتاب خون بشن 🍊🧡🍊🧡🍊🧡
  • Heli🥰
    سلام پرتقال عزیز. امیدوارم حالتون خوب خوب باشه❤
    مامان بابای منم از بچگیم من رو با کتاب آشنا کردن یعنی تمام چیز ها رو با کتاب به من یاد دادن و من از این موضوع خیلی خوشحالم و واقعا ازشون ممنونم چون واقعا واقعا واقعا هیچ جانشنی برای کتاب تو زندگی وجود نداره. الان که ۱۲ سالمه اصلا نمیتونم روزی حداقل ۱۰ صفحه کتاب نخونم چون نمیتونم زندگی رو بدون کتاب تصور کنم
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡🍊🧡
  • یه پرتقالی
    سلام پرتقال جونی. من همیشه واسه خواهرم کتاب میخونم و با کتاب اشناش میکنم که مثل خودم یه کتاب خون پرتقالی شه😄🤗
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡
  • (^_^)
    یه پست جدید دیگه به به !
    امیدوارم اولین پیام باشم
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • آیناز
    سلام پرتقال جون .ممنون .مطلبتون مثل همیشه واقعا عالی و مفید بود 👌👏👏❤
    میخواستم بگم لطفا هرچه زودتر تا مدرسه ها شروع نشده یه مسابقه تو اینستاگرامتون بزارید 🙏🏻🙏🏻
    پاسخ پرتقال: سلااام چشم عزیزم 🍊🧡

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید