راهنمای نویسندگی برای کلمه‌بازها-قسمت دوم
امتیاز بدین:
4/40625
۲۸ مرداد ۱۳۹۹
راهنمای نویسندگی برای کلمه‌بازها-قسمت دوم

اگه یادتون باشه تو قسمت اول یادداشت راهنمای نویسندگی برای کلمه‌بازها درباره‌ی نیازمون به خوب نوشتن با هم گپ زدیم.

این نیاز از کجا سرچشمه می‌گیره؟ از این جا که همه‌ی ما دوست داریم حرف‌ها و فکرهای درونی‌مون رو به بهترین شکل و با مناسب‌ترین کلمه‌ها بیان کنیم، اما خیلی وقت‌ها دچار سردرگمی می‌شیم. این‌جور وقت‌هاست که نوشتن نجات‌مون می‌ده و کمک می‌کنه تا احساسات، افکار، تجربه‌ها و خاطرات‌مون رو به بهترین شکل با دیگران به اشتراک بذاریم.

از این گذشته، خیلی از ما رویای نویسنده‌شدن رو تو سرمون داریم. وقتی یه کتاب خوب می‌خونیم، ته دلمون آرزو می‌کنیم کاش ما نویسنده‌ی این کتاب بودیم. اگه شما هم جزء کسایی هستید که بارها و بارها این آرزو از ذهن‌تون گذشته و دل‌تون خواسته به خوبی یه نفر دیگه بنویسید، اولین قسمت مجموعه یادداشت‌های راهنمای نویسندگی برای کلمه‌بازها رو بخونید. بعد یادداشت خاطره‌ نویسی؛ شروع نویسندگی. بعد هم یه نوشیدنی خوشمزه بیارید بذارید کنار دست‌تون و به خوندن این یادداشت ادامه بدید. تو این یادداشت درباره‌ی سوژه‌یابی، بهترین کتاب های کودک و نوجوان و چند تا معرفی کتاب حرف زدیم.

 

راهنمای تورکردن سوژه‌ها

اگه یادتون مونده باشه تو یادداشت خاطره نویسی؛ شروع نویسندگی درباره‌ی «خاطره‌نویسی» با هم حرف زدیم؛ اگه یادتون نمونده هم صبح‌ها، ناشتا چند‌تا دونه مویز بخورید بلکه حافظه‌تون تقویت شه و این سخن‌های دُر و گوهر ما رو به باد ندید! ناسلامتی برای نوشتن‌شون کلی فسفسر می‌سوزونیم‌.

تو این یادداشت می‌خواهیم چند تا فرمول ساده برای تورکردن سوژه یا همون «ایده‌یابی» برای نوشتن رو در اختیارتون بذاریم. البته شک نداریم که هر کدوم از شما استاد سوژه‌یابی یا به عبارت تخصصی‌تر سوژه‌کردن هستید و ما باید بیاییم پیش‌تون شاگردی کنیم. (بزن زنگوله رو! دیلینگ دیلینگ!) ولی حالا این یادداشت ناقابل رو از ما پذیرا باشید اساتیدِ محترمِ سوژه‌گیری و سوژه‌یابی و سوژه‌سازی! (حالا شانس بیاریم خودمون رو سوژه نکنید!)
 

درباره‌ی چی بنویسیم؟

برای ما که به نوشتن علاقه داریم ودل‌مون می‌خواد افکار و احساسات درونی‌مون رو بنویسیم، بزرگ‌ترین سوال یا چالش اینه «درباره چی بنویسیم؟» پاسخ این سوال تو جیب‌‌مونه یا حتی نزدیک‌تر از اون، لای موهامون، یا حتی خیلی نزدیک‌تر از اون: توی سرمون! احساسات، افکار و تجربه‌های شخصی بهترین سوژه و بهونه‌اند برای نوشتن. (چشم‌بسته زیرآبی رفتیم‌ها. داشتید جمله‌ی کوبنده‌مون رو؟) ما می‌تونیم از هر تجربه‌ی کوچیک و بزرگِ شخصی قرض بگیریم تا تمرینِ نوشتن کنیم. از احساسات‌مون نسبت به یه همکلاسی، یا از اولین تجربه‌های شخصی‌مون مثل سفر به یه جای جدید، شروع یه دوره‌ی تحصیلی و ... هر تجربه‌ای که احساس و عواطف‌مون رو بیدار و ذهن‌مون رو درگیر می‌کنه؛ حالا این احساسات می‌تونه مثبت باشه یا منفی، شادی یا غم، امید یا ناامیدی، هیجان یا پنچری و ...
 

لونه‌ی سوژه‌ها

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، کتاب‌ها، عکس‌ها، غذاها و حتی یه موسیقی خوب می‌تونن یه معجون جادویی بشن و ایده‌ها و سوژه‌های مختلفی رو تو ذهن‌مون روشن کنند. ما می‌تونیم از سکانس‌های یه فیلم یا انیمیشن ایده بگیریم برای نوشتن؛ یا از پاراگراف و گزیده‌ی یه کتاب. حتی ممکنه با شنیدن یه موسیقی خوب، خاطره‌ی فراموش‌شده‌ای رنگ بگیره و بهونه‌ای بشه تا درباره‌ش بنویسیم.
ایده‌ها و سوژه‌ها شبیه پروانه‌های کوچیک، دور و برمون در حال پروازند. کافیه چشم‌های تیزی داشته باشیم برای دیدن‌شون و گوش شنوایی برای شنیدن‌شون تا تور نامرئی‌مون رو برداریم و پهن کنیم روشون و نذاریم در برن! (چه رمانتیک شد توصیف‌مون!) البته قبل از همه‌ی این‌ها باید شجاعت داشته باشیم که تنبلی رو کنار بذاریم و اولین کلمه رو تو صفحه‌ی سفید بنویسیم. مرحله‌ی اول رو که رد کنیم، نوشتن بقیه‌ش کاری نداره دیگه! الکی می‌گیم. مرحل اول رو رد کنیم، بعدش مرحله دومه؛ و ته مرحله سوم یه غول داره که اگه اون رو هم ردش کنیم، وارد سیزن جدید می‌شیم.
 

چه کتابی بخونیم؟

خب، گفتیم که کتاب‌ها هم می‌تونن سوژه‌های مختلفی رو تو ذهن‌مون شکل بدن. ممکنه برای بعضی‌ها سوال پیش بیاد که «ما اصلا نمی‌دونیم چه کتاب‌هایی رو بخونیم.» یا بعضی‌های دیگه بگن «ما نمی‌تونیم یه کتاب رو تا تهش تموم کنیم.» یا سوال‌های دیگه‌ای براتون به وجود بیاد. اول این که هر سوالی داشتید، پایین همین یادداشت برامون بنویسید. با حوصله‌ی تمام به همه‌شون جواب می‌دیم. اما قبلش می‌تونید یادداشت فواید کتاب خوندن رو بخونید. تو این یادداشت درباره‌ی تاثیراتی که کتاب رو ما می‌ذاره باهاتون حرف زدیم. بعد هم یادداشت بهترین کتاب های کودک و نوجوان ۲۰۱۹ رو بخونید. تو این یادداشت براتون نوشتیم که نشریه‌ی نیویورک تایمز که یکی از نشریه‌های ادبی معتبر دنیاست، تو سال ۲۰۱۹ چه کتاب‌هایی رو به عنوان بهترین کتاب های کودک و نوجوان ۲۰۱۹ انتخاب کرده. انتشارات پرتقال هم کتاب‌های زیادی رو از این فهرست انتخاب و منتشر کرده. یه نگاهی به این لیست بندازید و حالش رو ببرید. بعد هم برید سراغ یادداشت چطوری یه کتاب رو دو سوته بخونیم؟ تو این یادداشت درباره‌ی ترفندهای افزایش تمرکز و بالارفتن سرعت مطالعه باهاتون حرف زدیم. 
 
🍊 خب، حالا بیایید برامون بنویسید چه چیزهایی ایده‌هاتون رو شکوفا می‌کنند؟
🍊 دوست داشتید نویسنده‌ی چه کتابی بودید؟
🍊 کتابی هست که بعد از خوندنش کلی ایده‌ و فکر باحال بهتون داده باشه؟ 
 
 

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • Ava
    من خیلی نویسندگی رو دوست دارم و تا به حال هم دو تا کتاب نوشتم که چاپ شده و دارای شابک هست 💜
    دوست دارم جای نویسنده ی کتاب سرینیتی ( گوردن کورمن) باشم 💜
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • سینا
    سلام. من خیلی دوست داشتم نویسنده ی کتاب ادم کنترلی باشم
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡🍊🧡
  • ماریلا
    سلام سلام به پرتقال!
    من دوست داشتم به جای نویسنده کتاب هری پاتر یعنی خانم جوآن رولینگ یا همون جی.کی.رولینگ باشم
    ممنون که چیزهای آموزنده ای برای ما که نویسندگی رو دوست داریم میزاری :)
    پاسخ پرتقال: سلاااام پرتقالی جون امیدوارم هر چه زودتر شما هم یه نویسنده خوب بشی 🍊🧡
  • نیلا
    قصه ها عوض میشوند!😍😍😍😍😍
    پی نوشت:همشونو انقد خوندم شبا خوابشونم میبینم 😂😄
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • .A.k
    من دوست دارم نویسنده ی کتاب با حال خودم باشم نه کتاب دیگه 😎😊🍊
    پاسخ پرتقال: چه جذاب🍊🧡
  • نسرین
    قصه ها عوض ميشوندددددددد😍😍😍
    پاسخ پرتقال: چه عالی
  • نیلوفر
    کتاب
    قصه های همیشگی
    تحت تعقیب ها
    پاسخ پرتقال: چه عاااالی
  • محیا ی پرتقالی
    یه ایده جدید خوشگل موشگل پرتقالی به ذهنم زد اگه گفتی چی ؟ در مورد آپارتمانی که توش زندگی میکنم و همسایه های عجیب و غریبمون !
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • کوثر
    سلام. من با دیدن فیلم ها و کارتون ها ایده هام بیشتر میشه. بعضی وقت ها هم اگه یه کتابی رو زیاد دوست داشته باشم ایده بیشتر از فیلم و کارتون میاره تو سرم.
    دوست داشتم نویسنده ی کتاب هری پاتر بودم یعنی به جای جی. کی. رولینگ.
    کتاب خوب های بد بد های خوب یک رو من الان خوندم و می خوام قسمت دومش هم بخونم. این یکی از کتاب های مورد علاقه ی من و باعث شد کلی ایده تو ذهنم به وجود بیاد و مجموعه ی قصه های همیشگی هم همین طور. اولین کتاب مجموعه ی قصه های همیشگی یعنی طلسم آرزو باعث شد من به کتاب خوندن خیلی علاقه‌مند بشم و یکی از طرفداران شما بشم.
    من هر وقت از یه کتابی خوشم بیاد انگیزم برای خوندن کتابای بعدی بیشتر میشه.
    پاسخ پرتقال: چه عالی کوثر پرتقالیی 😊❤️🍊
  • Niayesh
    سلام من از خوندن رمان های خوب پر از احساس و عاطفه ایده هام سرچشمه میگیره و هر کتاب را هم می خونم میگم کاش من نویسندش بودم
    ممنون
    و لطفا ادامش بدید^^
    پاسخ پرتقال: 😊❤️🍊😊❤️🍊
  • یه گل
    پستتون عالیه.. 👏👏میشه یه پست بنویسید که چجوری انشا خوب بنویسیم؟
    پاسخ پرتقال: سلاام مرسی از پیشنهاد خوبت 🍊🧡🍊🧡
  • فاطمه
    سلام به پرتقال دوست داشتنی و همه ی پرتقالی های پر انرژیِ کتاب خون...
    من عاشق کتاب خوب های بد ، بد های خوبم و اون بهترین کتابی هست که تا حالا خوندم.
    من دوست دارم مثل آقای سومان چینانی سلطان شخصیت پردازی بشم ( یعنی شخصیت های افسانه ای فوق العاده ای خلق کنم که حسابی تو دنیا سر و صدا به پا کنه! ) .
    من کتاب های زیادی از انتشارات پرتقال خوندم و خیلی ازشون خوشم اومد و میدونم که همه تون باهاشون آشنایی دارید اگر هم نه یه شب تا صبح بیدار بمونید و تو سایت و تلگرام پرتقال بچرخید😛 حتما عاشقش می شید.
    ولی من می خوام کتاب فوق العاده بنویس تا اتفاق بیفتد رو به شما پیشنهاد کنم اگه اونو بخونید عاشق نوشتن و حتی نویسندگی میشید کلی هم با خوندنش کیف می کنید.
    خانم هنریت کلاوسر نویسنده ی فوق العاده ای هست و آثار پرفروش و مفیدی هم خلق کرده اند و من دوست دارم مثل ایشون با انرژی مثبت و تلاش کتاب های خوبی بنویسم.
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡
  • Majede Jafari
    جست و جوتون مشکل پیدا کرده. لطفا درستش کنین پرتقال جونم.🍊🍊🍊🍊
    پاسخ پرتقال: چشم دوست خووبم 
  • خوره ی کتاب
    سلام پرتقال.
    خب راستش من دارم خاطراتم رو مینوسم که قوه ی تخیلم تقویت شه و همینطور نوشتنم.و یه چیزی بگم؟ راستش من خیلی دوست داشتم نویسنده بشم اما به خاطر خوانوادم که دوست داشتن مهندس بشم و یا دکتر بی خیالش شدم اما دلم همیشه پیشش بود... تا اینکه یه مطلب درمورد نویسنده ی کتاب قصه های همیشگی(کریس کالفر) خوندم و فهمیدم که ایشون به جز نویسندگی چند تا شغل دیگه هم داره! و از اون موقع تصمیم گرفتم مهارت های نوشتاری م رو تقویت کنم!
    از انتشارات شما هم ممنونم پرتقال که سعی میکنید ما رو به آرزو هامون برسونید😘😍
    پاسخ پرتقال: سلام. خواهش می کنم دوست خوب پرتقالی ما
  • یه پرتقالی
    سلام پرتقال .
    بعد اتفاقای هیجان انگیز،بعد از خوندن کتابای ثشنگ و هیجان انگیز پرتقالی،خوندن خاطراتم،دیدن عکسایی که منو یاد خاطراتم میندازه و ... منو وادار به ساختن یه ایده مسکنه و همه رو شکوفا میکنه😃😅😍😏🤗❤
    پاسخ پرتقال: 😊❤️🍊😊❤️🍊😊❤️🍊
  • عاشق پرتقال و کتاباش
    سلام پرتقال. من دوست داشتم جای نویسنده های کتابای (خوب های بد بدهاخوب ، قصه های همیشگی،سفر به انتهای دنیا،کتاب باز ها،قصر شگفت انگیز،پس از جهان لرزه رویای دویدن،سرافینا و شنل سیاه)باشم. وو درست بعد از خوندن همه ی این کتابا و تموم کردنشون کلی ایده به سرم زد!
    راستش اگه از خواب پاشم و همه کتابایی که دوست دارم از انتشارات پرتقال داشته باشم رو جلوی چشمام ببینم ایده ی نوشتن داستان در مورد انتشارات پرتقال به سرم میزنه😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    پاسخ پرتقال: سلام دوست خوبم.وای چه جذاب 😊❤️🍊😊❤️🍊
  • Dina
    سلام پرتقال عزیزمممم. راستش ساید جالب باشه ولی من وقتی عکسای خانوادگی یا خودم رو در طبیعت یا هر جایی غیر از خونمون میبینم یه ایده به سرم میزنه که کتابی رو بنویسم که تقریبا شبیه اون خاطره باشه... یا اینکه وقتی کتاب هایی رو از نویسنده های متفاوت میخونم و با سبک نوشتن ها آشنا میشم یه ایده به سرم میزنه که تو سرم قایمش میکنم🙃😉چون معمولا هیچوقت وقت ندارم که داستانه توی ذهنم رو بنویسم😔
    اما میخوام یه سررسید بگیرم که داستان توی ذهنم رو به صورت دفتر خاطرات درست این کتاب(سفر به انتهای دنیا)بنویسم. البته! وقتی رفتیم قرن ۲۲ 😅😅😅چون با شروع مدارس وقت ندارم😭
    پاسخ پرتقال: سلام دینا. باید برنامه ریزی کنی که در کنار مدرسه به نویسندگی هم برسی 😊❤️🍊
  • سوفی از آن طرف جنگل ها
    سلام سلام پرتقال عزیز

    سوال اول بعله خب کتاب خوندن بهم واقعا ایده میده ، طبیعت هم واقعا کمکم میکنه ، مثلا تو طبیعت بشینم ...

    سوال دوم : نویسند ی کتاب خوب های بد بد های خوب . واقعااااااااااااا قشنگه و من طرفدارشم

    سوال سوم : بعله خوب های بد بد های خوب :)))
    البته کتاب خشکسالی هم بهم ایده داد .
    خلاصه کتابات کلا خیلی باحالن و همشون یه جور قشنگن :)

    ببخشید طولانی شد امیدوارم نظرم رو ثبت کنی .
    پاسخ پرتقال: سلام. مرسی پرتقالی جون
  • کیمیا کتاب خوان
    سلام پرتقال🍊
    من دوست داشتم نویسنده کتاب پاستیل های بنفش باشم.
    واینکه اگه شما آموزشی و مسابقه😊 توی تلگرام بذارین خیلی خوب میشه وفعال ترباشین تا ایده هامون شکوفا بشه😉
    انتشارات بهتر از پرتقال مگه داریم؟؟؟
    پاسخ پرتقال: سلااام پرتقالی جون چشم اگر امکانش باشه حتما این کار می کنیم
  • ملینا
    سلام بسیار و فراتر از بسیار به پرتقال
    من دوست داشتم جای نویسنده های زیادی باشم
    ولی بیشتر از همه جای کریس گرابنستاین
    متل کالیویستا و جادو فروش بهترین گزینه های من هستن
    ‌کتابی که به من ایده و فکر باحال داد چیزی نبود جز
    جادو فروش با ۵۵۵ طلسم تماس بگیرید
    ممنون از کتاب های فوق عالیتون
    همینجوری عالی بمونید

    پاسخ پرتقال: 🍊🍊🍊🍊
  • Kiana
    سلام.خب راستش من خیلی کتابای جالبی خوندم.اما دوس ندارم جای نویسنده هیج کدومشون باشم چون اینو میدونم که خودم این استعدادو دارم و روزی به یه مقام بالا تو این زمینه میرسم.
    جدیدا یه کتاب باحال نوشتم.از مجموعه هری پاتر و انیمیشن شکارچیان ترول الهام گرفتم و حاصل
    ترکیب اونا با خلاقیت خودم شد یه کتاب که تمام
    دوستام و حتی بعضی از معلمام از خوندنش دهنشون باز بمونه.خیلیا بهم میگن این کتابو چاپ کنم.امیدوارم یه روز این اتفاق بیفته😊
    پاسخ پرتقال: سلاااام دوست با استعدادم امیدوارم همیشه موفق باشی 🍊🧡
  • کیمیا
    چه پست خوبی.
    من اگه معلم نشم نویسنده که میشم😊😊 واینکه مسابقه بذارین توی کانال تلگرامتون
    پاسخ پرتقال: دوست خوبم امیدوارم همیشه موفق باشی . چشم اگر امکانش باشه حتما 🍊🧡
  • آلا کارگر
    سلام!
    من آلا کارگر 13ساله هستم .
    یکی از چیزی هایی که بهم ایده میده کتابای خوبه شما هستن.🍊🍊
    من جدیدا یه کتان با حالا و نوشتم و میخواستن درباره مراحل چاپ اون در انتشارات خوب شما بپرسم.
    🍊🍊🍊🍊🍊
    پاسخ پرتقال: سلام. چه عالی که کتاب می نویسی آفرین به تو ولی دوست خوبم ما کتابای ترجمه شده رو چاپ می‌کنیم
  • منم
    موتور جست و جوی سایتتون مشکل پیدا کرده درست کنید :)
    پاسخ پرتقال: نه دوست خوبم موردی نداره. ولی دوباره بررسی می کنیم
  • مریم
    من دوست داشتم نویسنده خوب های بد بدهای خوب باشم.
    و تازه بعد ازخوندنش کلی ایده به ذهنم رسید ، حدود چهار پنج تایی داستان نوشتم.

    پاسخ پرتقال: وااااااااااای چه عالی😊❤️🍊
  • کیمیا مهاجر
    سلام پرتقال.
    من معمولا تو آب و استخر و زیر دوش ایده های ناب به سرم می زنه و شیش تا از رمان هام همونجا به ذهنم رسیده.
    واقعیت اینکه خیلی دوست داشتم جای استوارت گیبز،ریک ریوردان یا جی کی رولینگ باشم.
    و اینکه بعد از خوندن رمان قهرمانان المپ و ماهی روی درخت ایده پردازی زیاد کردم.
    مرسی واسه این همه کتابای قشنکت.
    پاسخ پرتقال: سلام کیمیا. وای چقدر جالب
  • 🍎ALMA.BE🍎
    سلام پرتقال جونم⁦❤️⁩
    من خیلی دوست دارم که نویسنده ی کتاب بی صدایی باشم ، چراکه کتابی فوق العاده و در عین حال در مواردی غم انگیز بود و از نظر من بی صدایی جزو تاثیر گذار ترین کتاب هایی هست که تا به حال خوندم.

    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • Fatemeh\sP
    سلام پرتقال جون. من وقتی کتاب می خونم ایده های دیگه خودشون به ذهنم میاد. یا اصلا همین زندگی روزمره، گاهی یه اتفاقی میفته که می تونی ازش رمان قشنگی بنویسی. من کلا پنج تا داستان نوشتم و دارم دو تای دیگه هم می نویسم و الان یکی از داستانام رو توی یک مسابقه شرکت دادم. امیدوارم داستانم برای چاپ انتخاب بشه. راستی من وقتی کتاب ها رو می خونم دوست دارم جای نویسنده باشم ولی نمیام از همون موضوع داستان بنویسم. ممنونم که هستید بهترین انتشارات دنیا.
    پاسخ پرتقال: سلام. وای چه عالییی فاطمه
  • خفن تر از خفن
    سیلااااااام
    چه خبراااااا ؟
    راستی دیروز یه ایده ی باحال پرتقالی به ذهنم رسید !
    برای نوشتن کتاب جدیدم یعنی میشه پنجمین کتاب
    چون من هرچی مینویسم بعد یه مدت از چشمم میوفته
    ولی دعا کن بتونم این کتاب رو تموم کنم .
    ایده ام رو هم از یکی از برنامه های تلویزیونی گرفتم .
    به امید روزی که کتاب هام رو چاپ کنی انشاا...
    پاسخ پرتقال: سلااااام . امیدواریمممم. آفرین به تو
  • Amir Mohammad Khodakarami
    دوست داشتم نویسنده مایکل وی باشم🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩⁦
    پاسخ پرتقال: چه جذااااااب
  • P.a.r.i.s.a
    سلام پرتقال من دوست دارم جای نویسنده کتاب بیهوشی و البته داس مرگ باشم و بعد از خوندن اون دوتا کتاب به اضافه ی درخت دروغ کلی ایده خفن به ذهنم رسید😉😉
    پاسخ پرتقال: سلاااام. وای چه عالی پریسا
  • ._.
    من دوس داشتم نویسنده کتاب دختر انار باشم😌
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡🍊🧡
  • یه پرتقالی درجه یک
    در جواب سوال یک باید بگم که :
    بیشتر کتاب ها و بعد اون خاطره ها و بعدش فیلم ها
    در جواب سوال دوم هم باید بگم که :
    این یه سوالیه که تقریبا نمیشه جواب داد چون
    همه ی کتاب ها عالی هستن ولی من به شخصه خیلی
    دوست داشتم جای آقای سومان چینانی خوب های بد رو بنویسم و....
    و جواب سوال آخر رو دقیق نمیدونم چون که هر وقت که کتابی رو
    تموم میکنم فکر های جدیدی میاد توی سرم .
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡🍊🧡

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید